Big-Data låter oss titta på människors kollektiva beteenden över tid. Resultify har tittat på Big-Data för Folkpartiets online-kommunikation.

Till vardags använder vi våra skarpa sinnen för att dra insikter ur data för våra kunders räkning. För dem handlar det om att ständigt optimera alla kanaler, treat för att bättre nå affärsmål. Fler besök, mer interaktion och bättre relation till sina kunder – helt enkelt. Både nuvarande och blivande. Men…

Vad händer om vi applicerar samma teknik och analys på våra Riksdagspartier?

– Liselott Lading

Det har varit en intressant övning och en insiktsfull resa för oss. Detta är ett perfekt sätt att börja en analys för dig som är proffsminglare, lobbyist, politiker eller journalist.

Ordmoln

Ett ordmoln visar vilka andra ord som används när det skrivs om Folkpartiet. Just detta ordmolnet är baserat på Twitter över de senaste sex månaderna och ger en antydan i vilka sammanhang Folkpartiet omnämns. FPStockholm nämns ofta och här får man akta sig i kommunikationen så att den inte upplevs som Stockholmscentrerad. Almedalen Folkpartiet Ordmoln

Det har också varit intressant att se att det inte finns någon korrelation mellan hur många följare respektive parti har på Twitter och hur många procent de har i senaste väljarbarometern. Helt enkelt för att Twitter än så länge är en för ”smal” kanal med relativt få användare i Sverige.

Almedalen Folkpartiet.007

Sett till hur pass synkroniserade de är med sina användare vad gäller tider för aktiviteter online så har de absolut bäst timing i sin kommunikation. Den är inte perfekt men långt bättre än många andra partiers. Topparna ligger mellan 10-12 och 19-20 för både partiet och följarna. Bra!

Får man ROI?

I det amerikanska valen har det sagts att sociala medier har varit helt avgörande i de två senaste valen. 2008 för att mobilisera de egna och 2012 för att nå ut till osäkra väljare. Vi ser inte samma bild i Sverige. Som en jämförelse så är det 400.000 personer i Sverige som gillar glassmärket Ben&Jerrys på Facebook. Och 200.000 som gillar H&M. Sverigedemokraterna som har överlägset flest följare på Facebook har 80.000.

Så frågan är om det arbete som läggs ner i digitala kanaler ger ROI för partierna eller om man gör det bara för att ”alla säger att man måste”? Och frågan är om och i sådant fall när de digitala kanalerna blir den absolut viktigaste kanalen för väljare som skall bestämma sig.

Inför EU-valet fanns ett självtest gjort av SVT . Testet blev populärt och delades mycket i sociala kanaler. Så antingen ser vi början på digitala kanalers intåg i väljarens beslutsprocess eller så var det för att många var osäkrare inför EU-valet och behövde hjälp.

Antalet gillare på Facebook juli 2014:

  • Sverigedemokraterna: 83 000
  • Socialdemokraterna: 73 000
  • Miljöpartiet: 42 000
  • Vänsterpartiet: 33 000
  • Moderaterna: 30 000
  • Centerpartiet: 10 000
  • Folkpartiet: 9 000
  • Kristdemokraterna: 5 800

Almedalen Folkpartiet FB.008

Sociala på Facebook

Ovan visar vilka andra sidor som Folkpartiets följare på Facebook även gillar. Intressant är att de gillar Alliansen. Det är första (och enda) gången det dyker upp i sökresultatet när vi har analyserat partierna. Frågan är om just Folkpartister är extra förtjusta i Alliansen, eller om de anser den vara extra viktig för just dem? Att Folkpartiet behövs i Alliansen, kanske är en extra intressant vinkel för kommunikation inför valet?

Jonas Morian

Makthavare i Almedalen

Vi har i tidigare inlägg från Almedalen nämnt vilka personer som faktiskt är i Almedalen och har högt online-trust. Av dessa tycker vi att Folkpartiet skall ta ett glas rosé med Jonas Morian.

Varför då?

Anledningen är att Jonas är duktig på det här med kommunikation och politik. Han anlitas flitigt inom de två områdena och kan kanske hjälpa till att paketera kommunikationen inför valet. Han är dessutom en person med hög trovärdighet online, så han kommer inte glömma bort att även väga in de digitala kanalerna.

Fråga en Folkpartist

Slutligen frågar vi oss huruvida Folkpartiet själva tittat på sin data. Vi tycker att du som läser ska fråga dem nästa gång du träffar en folkpartist. Svaret kan du twittra ut under hashtag #Resultify.

Data kommer från

Tack till Meltwater för att vi har fått låna ert verktyg för att kunna göra våra analyser.
Data kommer också från Facebook och Followerwonk 

 

Du hittar oss alltid på:
Facebook
Twitter
LinkedIn

 

Be Sociable, Share!