Big-Data låter oss titta på människors kollektiva beteenden över tid. Resultify har tittat på Big-Data för Centerpartiets online-kommunikation.

Till vardags använder vi våra skarpa sinnen för att dra insikter ur data för våra kunders räkning. För dem handlar det om att ständigt optimera alla kanaler, viagra sale för att bättre nå affärsmål. Fler besök, mer interaktion och bättre relation till sina kunder – helt enkelt. Både nuvarande och blivande. Men…

Vad händer om vi applicerar samma teknik och analys på våra Riksdagspartier?

– Liselott Lading

Det har varit en intressant övning och en insiktsfull resa för oss. Detta är ett perfekt sätt att jobba för dig som är proffsminglare, lobbyist, politiker eller journalist.

Ordmoln

Ett ordmoln visar vilka andra ord som används när det skrivs om Centerpartiet. Just detta ordmolnet är baserat på Twitter över de senaste sex månaderna och ger en antydan i vilka sammanhang Centerpartiet omnämns. Här pratar man t.ex. om ”fyraprocentsspärren” (partiet hade i senaste Väljarbarometern från SIFO 5,5%).Almedalen Centerpartiet ordmoln.006.006

Även om de ämnen som diskuteras i samband med Centern är kring deras politik, så har de svårt att nå ut p.g.a. att de har så få följare: 17 000. Endast Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna har färre.

Almedalen Centerpartiet

Sett till hur pass synkroniserade de är med sina användare vad gäller tider för aktiviteter online så är de likt de andra partierna (FP undantaget) aktiva på helt andra tider av dygnet än deras följare är aktiva. Något positivt med Centerns Twitter är att de pratar man mycket med andra personer! Det är flest tweets som är i kontakt med andra (tweets som börjar med @någon). Det är alltid en god idé att hitta en balans mellan hur mycket man skriver själv, hur mycket man delar av andras material och hur mycket man pratar med andra, oavsett kanal.

70/30-regeln

I sociala medier finns det en generell idé om en 70/30-regel. Det är svårt, oavsett för vem, att skapa allt det material man behöver för sina digitala kanaler om det samtidigt skall vara engagerande, relevant och intressant. Att bara prata på med sin egen röst, likt en megafon, är inte svårt. Men det blir ännu mer intressant om någon/något också vågar prata om andra saker, som är relevanta men som nödvändigtvis inte kommer från en själv. För dem som vill lite mer finns en ”70/30-regel”. Den går ut på att 30% av det material du delar skall vara egenproducerat. Egna inlägg, egna foton, egna videos. 70% däremot kan vara hämtat från andra, så länge som man anger källa. Det kan vara artiklar, videos och tankar som andra har publicerat, som man anser vara relevant för användarna. De partier vi har tittat på har i övervägande grad använt de sociala medierna som en megafon. Vi tror de hade kunnat bli bättre på att skapa en mer intressant mix av innehåll.

Almedalen Centerpartiet fb.008

Sociala på Facebook

Ovan visar vilka andra sidor som Centerpartiets följare på Facebook även gillar. Det är första gången denna vecka vi ser ett så politiskt intresse bland grupperna. Sedan får Centerpartiet själva tolka om det är positivt eller skrämmande, att så många gillar Nya Moderaterna och Socialdemokraterna.
Martin de kaminski

Makthavare i Almedalen

Vi har i tidigare inlägg från Almedalen nämnt vilka personer som faktiskt är i Almedalen och har högt online-trust. Av dessa tycker vi att Centerpartiet skall ta ett glas rosé med Marcin de Kaminski.

Varför då?

Marcin jobbar på SIDA med “Internet Freedom”. SIDA är väldigt duktiga på att förstå intresset för sakfrågor, snarare än för dem själva. Deras Facebookflöde är just en mix mellan eget innehåll och andras. Här finns mycket för Centerpartiet att lära!

Fråga en Centerpartist!

Slutligen frågar vi oss huruvida Centerpartiet själva tittat på sin data. Vi tycker att du som läser ska fråga dem nästa gång du träffar en centerpartist. Svaret kan du twittra ut under hashtag #Resultify.

Data kommer från

Tack till Meltwater för att vi har fått låna ert verktyg för att kunna göra våra analyser.
Data kommer också från Facebook och Followerwonk 

 

Träffa oss!

Du hittar oss alltid på:

Facebook
Twitter
LinkedIn

 

Be Sociable, Share!