Halloween, medical Allhelgona, Lucia, Jul, Nyår, Valborg, Påsk och Midsommar är de stora svenska högtiderna. Det är vid dessa tillfällen som vi sträcker på oss lite extra, tar oss mer tid för varandra och faktiskt mår som bäst! Men är du som marknadsförare med eller står du vid sidlinjen och tittar på?

Igår kväll knackade det på min dörr och döm av min förvåning när jag insåg att jag i all min förberedelse av halloween- och julkampanjer för kundernas räkning, decease helt och hållet missat att handla hem godis ämnat för tillfället. Med svansen mellan benen fick jag be de tre utklädda ungdomarna springa vidare till övriga grannar först och komma tillbaka till mig sist. Själv satte jag på mig jackan och sprang till tobaksbutiken för att handla något godis till dem. Det blev tre Toblerone. Tjejerna var hur nöjda som helst, healing men:

  • Jag fick skämmas när de först knackade och jag inte hade något hemma.
  • Jag fick stressa ihjäl mig för att hinna handla och lösa problemet så att jag inte blir “den där” grannen.
  • Hade jag planerat lite, hade jag kommit billigare undan. Toblerone för tre tjejer kostar mer än lösgodis för samma tre tjejer och de blir inte lyckligare av det.

hogtid_julkamp

Högtid för marknadsföring

Så här i efterhand förstår jag varför våra kunder lägger sina högtidskampanjer på oss. Det är en sak att vara “den där” grannen, men vem har råd att vara “det där” företaget?

För detaljhandeln kanske det är jätteviktigt med Halloween men för tjänstesektorn är det lite lättare att komma undan med en minimal satsning för att istället satsa på julen. Ingen har råd att missa julen.

Det är första november idag, och julen närmar sig med stormsteg, och erfarenheten av att ha missat förberedelserna ligger mig extra färskt i minnet.

Om du inte inte riktigt kommit igång med planeringen av din julkampanj, så är du en av många!

Konsten att planera en framgångsrik julkampanj

Julen är dock annorlunda än Halloween. Det är lättare att förlåta den som missade Halloween, än den som missade julen. Och det här med att missa julen – det räcker inte med att du betalar notan! Kunder, kollegor, medmänniskor och samhälle förväntar sig genuin omtanke och engagemang! Om du köpt någon paketlösning som du varit så oengagerad i att du inte ens kan förklara vad det egentligen är, då har du faktiskt inte deltagit, engagerat dig, eller visat omtanke.

Corporate Social Responsibility (CSR)

I en kampanj tillsammans med en av våra kunder planerar vi att ge bort pengar till musikhjälpen i år, med hjälp av deras fans engagemang. De skickar en julhälsning och deras kunder gillar företaget på Facebook. Företaget lägger sedan en slant till Musikhjälpen för var och en som gillar dem. Det är lätt att jobba lite hårdare på sådana projekt. När vanligt folk engagerar sig heter det sunt förnuft. När företaget betalar notan heter det CSR och skillnaden är att när vi gör det för företag, mäter vi resultaten och redovisar dessa.

Sam-SOneja_Flickr2 - Har du koll på din julkampanj?

Grinch eller jultomte

I år kommer vi i julhandeln omsätta drygt 60 miljarder. Det är pengar som går till skinka, värmeljus, butiksdisplayer, läsplattor, direktreklam och allt annat som skapar den där magiska julkänslan. Men faktum är att den känslan kräver mer. Julen är en tid för omtanke och att visa våra nära och kära att vi tänker på dem. Det är även ett ypperligt tillfälle för oss marknadsförare att visa vår humana sida. Har vi inte en sådan är det ju trots detta ändå ett klokt marknadsföringsbeslut eftersom vår kampanj får en ökad relevans.

Det är inte för sent

Nu kanske du tror att det är för  sent för att rädda julen. Det är ju trots allt knappt 8 veckor kvar, men vi har en hel tomtesäck full med idéer och lösningar. Kanske finns här något för dig om du har varit en snäll marknadschef i år.

Har du varit en snäll marknadschef? Ring tomten(Liselott Lading) på 070 277 21 73

Be Sociable, Share!