Ett av nyförvärven hos oss på Resultify heter Tommi Grønkjær Christiansen. Vi är oerhört stolta över att ha honom i vårt team då Tommi besitter kunskaper och kompetens som är något utöver det vanliga. Han är nämligen expert inom attributionsmodellering och uppe på det är han en fantastisk kollega med galet spännande bakgrund. 

Vad ska du göra på Resultify?

Jag har anställts hos Resultify att arbeta med optimeringsmöjligheter. Jag är expert på marknadsföring inom Data Science/Marketing Mix Modeling, vilket i korta drag innebär att optimera marknadsföringsbudget via statistik. Därutöver ska jag bidra med att optimera medieköp med hjälp av machine learning och algoritminköp. Allt som allt ska jag hjälpa till med statistiskkunskap i Resultifys dagliga arbete.

Tommi Grönkjär Christiansen

Vad är du mest stolt över på ditt CV?

Ska jag välja en enda sak från min CV, måste det nog vara att jag var ansvarig för Marketing mix Modeling hos Data Intelligence, som är en av Skandinaviens starkaste företag inom marknadsföringsoptimering. Där fick jag möjligheten att arbeta med några av de största varumärkena såsom McDonalds, Telenor och Grand Vision (Synoptik SE).

Vilken roll gillar du att ta på möten?

Jag gillar faktiskt olika roller. Tidigare har jag mest varit “experten”, vilket innebar att jag först tillfrågades när frågorna var alltför tekniska för de andra att svara på. Det var dock en roll jag gillade. Allteftersom har jag gått mot en mer aktiv roll där jag har ansvarat för mötets upplägg och utfall. Jag tycker det är roligt när det finns en variation från möte till möte.

Vad förväntar du dig av oss här på Resultify?

Jag har en bakgrund från mediebyråer, vilket har resulterat i att jag vet lite om alla mediegrupper (både offline och online), men det är inte en expert på enskilda mediegrupper. Detta förväntar jag mig att Resultify kan hjälpa mig med och på så sätt stärka mina digitala kunskaper. Dessutom förväntar jag mig att man är öppen för att integrera mina statistiska kunskaper i sitt dagliga arbete med kunden.

Vad är det roligaste du vet?

Den frågan är svår! Överlag tror jag att det roligaste jag vet är sport, både att titta på men även tävla i, mot andra. Jag är intresserad av de flesta sporter och spelar själv fotboll, golf och utövar triathlon. Det är alltid roligt när man är med i en tävling.

Har du någon talang du önskar du hade mer tid att ägna dig åt?

Jag tror inte det. Min talang ligger inom det jag arbetar med och jag tänker att jag nog spenderar tillräckligt med tid på det redan. Jag tror jag borde fokusera mer på de områden där jag inte har en större talang, så som att prata svenska, laga mat och spela golf.

När är du som nördigast?

Definitivt när jag gör excelark för skojs skull för att optimera mitt eget liv. Det kan vara allt från ekonomi till att optimera mitt golfspelande. Jag tror det intresset kom från mina studier, där jag hade några Excel / VBA-ämnen som handlade om det att optimera alla typer av problem. Det har medfört att jag i dag kan mycket väl kan sitta 5-6 timmar på kvällen och göra i Excel-ark i stället för att titta på TV.

Trendspaning 2020 – vad kommer hända inom digital marknadsföring?

Svår fråga! Om man tittar tre år tillbaka kan man säga att marknaden har blivit extremt datafokuserad. Allt handlar om att samla in så mycket data som möjligt så att man kan bli klokare på hur konsumenten beter sig. Detta tror jag även kommer vara i fokus om tre år framöver, men jag tror dock att vi kommer vara mycket bättre på att hantera det med tiden, så kontrollen över datan kommer att förbättras avsevärt, vilket innebär att våra medieinköp kommer att ha förändrats betydligt under 3 år. Det förvånar mig inte heller om med tiden även kommer ha tillkommit 50% fler mediekanaler, förutsatt att vi följer takten som varit de senaste tre åren. Allt som allt tror jag kontroll av data kommer att vara nyckelordet för framtidens digitala marknadsföring.

Be Sociable, Share!