Jag älskar att skriva, men hatar att skriva rubriker. Det är så vansinnigt svårt. Antingen blir det för långt eller för tråkigt, eller så blir den skitbra men ingen annan än jag fattar den. Samtidigt så rubrikssurfar jag allt som oftast. Det är samma sak som att slösurfa, men man gör det på kontorstid. I korta drag innebär det att jag läser rubriker och om den inte fångar min uppmärksamhet, så spelar det ingen roll hur bra och välskriven artikeln under är.

skrivmaskin

Hur ligger landet?

För att hjälpa dig bli bättre på att skriva rubriker, tänkte jag bjuda på en liten punktlista som kan fungera som en lathund. Jag har läst lite olika artiklar och alla verkar bra och väldigt säkra på sin sak, samtidigt som jag i egenskap av journalist upplevt att osäkerheten kring vad som gör en bra rubrik än finns kvar hos många som professionellt arbetar med språk, skrift, lingvistik och annan form av kommunikation.

Myter kring rubriker

1. En rubrik ska sammanfatta hela artikeln.

Detta är inte sant och oftast inte möjligt. Ibland fungerar det dock. Ibland vill man bara veta vad det är man får innan man investerar tid och möda i de kommande 800 orden. Men ibland är det bättre att plocka fram den absolut bästa poängen i artikeln och använda den som en USP.

2. Allt är tillåtet så länge det fångar läsarens uppmärksamhet.

Detta är en myt. Det kan komma att kosta dig din trovärdighet och är lite som att skrika varg. Det är sådana här rubriker som skapar bounce-rate. En rubrik måste alltid vara relevant.

3. Storleken spelar ingen roll

Detta är en myt. Men till skillnad från andra sammanhang, gäller regeln “less is more”. En kort och koncis rubrik trumfar en lång och pretentiös rubrik alla dagar i veckan.

Vad du ska kräva av en bra rubrik

4. En rubrik ska påtala antingen problemet eller lösningen

Således får läsaren en antydan av vad artikeln eller sidan i fråga handlar om. En avsaknad av relevans ger dålig karma och undviks genom att hålla sig till denna tumregel.

5. Retas lite, men bara lite. 

Syftet är att väcka läsarens nyfikenhet, men inte att frustrera denne. Du ska inte vara som vårsolen som visar sig och sen möts du av en iskall vind och minus fyra grader när du går ut. Var mer som en sommarbris som lämnar en med en törst efter lite mera.

6. Tänk på designen. 

Det spelar roll vilket typsnitt, färg och format du använder. Det kan spela större roll än orden du väljer. Designa fint eller var jävligt snäll mot din designer, för utan en fin finish, är ingen intresserad av vad som finns under ytan.

Online

Online påverkar din rubrik inte bara dina läsare och stilistiken i texten, utan även sökbarheten för ett specifikt nyckelord för sidan. Online delas rubriker in i en hierarki som ser ut som följer. H1,H2 och slutligen H3. Och ja, H står i sammanhanget för “headline” och siffran efter berättar dess prioritet.

7. H1 är huvudrubrik

Och i egenskap av huvudrubrik offline skulle H1 vara till exempel en specifik boks titel. Den påverkar sökbarheten mest och den sökterm eller det specifika sökord som du vill att din text ska synliggöras under, behöver ingå i din H1 rubrik.

8. H2 är underrubrik

Och i egenskap av underrubrik offline skulle H2 vara till exempel en kapitelrubrik i en bok. Visserligen påverkar även din H2 sökbarheten, men mindre än din huvudrubrik eller H1.

9. H3 är avsnittsrubrik.

Använd H3 för att göra texten läsbar och övergriplig. Din H3 rubrik påverkar sökbarheten i din text,  men marginellt mer än vad brödtexten påverkar sökbarheten. Det är dock ett enkelt sätt att få in din önskade sökterm eller sökord i texten på ett snyggt sätt.

Värt att notera är att detta gäller per enskild sida. Med andra ord, så ska du se varje sida och undersida som en bok i sig, och inte se din hemsida som en bok och dina undersidor som kapitel i denna boken. Med detta sagt, har HTML5 ändrat spelplanen lite, då du nu kan med fördel, under vissa omständigheter, använda mer än en H1 per sida, fastän detta var en jättedålig idé förr.

Tänk så här. Om du har en sida så kan du sätta en H1 både på ditt bolagsnamn och själva sid-titeln. Den nya sökindexeringen kan med HTML5 hantera detta. Teoretiskt sett skulle du även kunna ha en ny H1 för varje ny del text, som inte hänger ihop med resten av sidan, men då är det viktigt att fråga sig om det inte gör sig bättre på en egen sida. Men nu är vi inne på vad som till vardags kallas överkurs. Vill du verkligen veta, kan du höra av dig till Fredric Lundgren, som är vår inhouse expert på sådant här. (Läs SEO)