Han är grundare av gruppen Digitala strateger på LinkedIn, har en erfarenhet av den digitala branschen som slår de flesta på fingrarna, spelar tennis hellre än bra och drömmer om att bygga en egen golfbana. Möt Patrik Rosenfeld, en av våra stoltheter och enorma styrkor som vi är galet glada över att få ha med i vårt team.

Vad ska du göra på Resultify?

Jag jobbar som digital strateg och webbanalytiker samt även en del med projektledning.

Patrik Rosenfeldt

Vad är du mest stolt över på ditt CV?

Jag har varit aktiv i den här branschen i snart 20 år och känner att jag är ganska stolt över den resa jag gjort. De första 10 åren var det konstant motvind inom det digitala. Men så mognade marknaden och vi fick äntligen fotfäste för ca 5-7 år sedan. Jag är stolt för att jag trodde på mig själv och vågade gå min egen väg och inte stagnerade i min egen utveckling trots att den digitala utvecklingen gick mycket mer långsamt än vad jag egentligen hade tålamod till.

Vilken roll gillar du att ta på möten?

Det beror helt och hållet på min roll i projektet och vad jag skall tillföra. Jag kan ta både en aktiv som inaktiv roll beroende på vad som behövs och förväntas av mig.

Vad förväntar du dig av oss här på Resultify?

Jag förväntar mig att ha fantastiskt kul, utmanas och att utvecklas och lära mig massor av nya saker.

Vad är det roligaste du vet?

När det kommer till jobbet tycker jag det är väldigt roligt att analysera och komma fram till lösningar. Att syna en verksamhets data och hitta något som kan göra skillnad, för att sedan genomföra förändringen och följa den positiva utvecklingen är givande och drivande. Annars ägnar jag mig åt att spela tennis, golf, laga mat och att fotografera. De senaste åren har jag gått all in på tennis och älskar hur ödmjuk man blir av att inse komplexiteten i spelet och hur dålig man egentligen är jämfört med de riktigt duktiga spelarna. Att sakta men säkert jobba på att förbättra sitt spel och se att det ger resultat ger mig en kick för varje steg man tar i rätt riktning.

Har du någon talang du önskar du hade mer tid att ägna dig åt?

Big data! Jag älskar att analysera när det blir riktigt komplext och mångdimensionellt och där man får kämpa och gräva för att hitta lösningar. Gärna tillsammans med genier inom området. Det finns inget bättre än att brainstorma med intelligenta människor! Annars så är min stora dröm att rita, designa och bygga en golfbana på ett fint område med en fet budget. Varje gång jag tecknar och ritar med mina söner så ritar jag golfhål…

När är du som nördigast?

Det är nog när jag börjar gräva i en djupare analys alternativt när vi brainstormar för att hitta komplexa och spännande lösningar.

Trendspaning 2020 – vad kommer hända inom digital marknadsföring?

Jag hoppas att vikten av att ta reda på målgruppernas sökbeteenden runt innehåll, och då framför allt bilder och filmer, kommer att växa sig starkare samt att det kommer att komma fler verktyg för att mäta effekterna av just detta. Rent generellt tror jag även att man behöver kartlägga de mer flytande målgrupperna. En målgrupp är inte bara är ett kön och en ålder längre utan även baserat på olika typer av beteende i olika skeden. Det är intressant att veta vad de gör i olika medier, i vilka stadier och vilka devices de använder för att komma fram till en konvertering. Man måste studera detta både digitalt och analogt för att sedan koppla ihop de olika bitarna. Det är först när man hittat nyckelmålgruppernas beteendeflöden som man kan börja skapa digitala aktiviteter, i rätt medier, för att nå ut med rätt budskap. Och med rätt saker vid rätt tillfälle kommer man kunna optimera webbsidan utifrån olika beteenden. Då krävs det dock att det finns innehåll och landningssidor för varje skede i målgruppernas processer. Komplext? Ja, men jag tror att vi kommer att få fler och fler avancerade verktyg som kommer att göra processerna både enklare och smidigare de närmaste åren. Det finns ju verktyg som gör detta i enklare form redan idag.

Be Sociable, Share!