Tidigare har vi skrivit om JP Morgans twitter-kampanj som siktade på stjärnorna men hamnade i rännstenen, detta kan du läsa om här.

Denna gång är det en annan stor New York-institution som trillar i samma fälla. Det är New York-polisen som försökte bättra på sitt rykte och anseende genom att uppmana medborgarna att lägga upp bilder på Twitter med sina favoritpoliser, under hashtaggen #MyNYPD.
Screen Shot 2014-04-24 at 13.54.43

NYPD från sin sämsta sida

New York-polisen fick faktiskt in en del bra bilder. Snälla, laglydiga medborgare som poserade intill en uniformerad polis. Ibland var det familjemedlemmar, ibland turister och ibland vanligt folk. Men vad New York-polisen inte hade räknat med är alla bilder på dem i full färd med att misshandla människor. I en tid där ca 70 % av befolkningen har en smartphone med kamera i en stad med ca 10 miljoner invånare och över 34 000 poliser är det sällan en polis kan höja handen utan att någon fångar det på bild. Nu har alltså New York-polisen själva öppnat upp för ett offentliggörande och spridning av dessa bilder.
Screen Shot 2014-04-24 at 13.51.59

Pöbelmentaliteten slog till

Normalt sätt är det ingen idé att vara långsint men det verkar inte Twitter bry sig om. När kritiken började komma in i form av bilder på poliser i full färd med att förnedra, misshandla och på annat sätt bete sig förkastligt mot de medborgare som de faktiskt ska försvara tog sig twittrare friheten att dra upp både gamla brott och bilder och även bilder på poliser från andra ställen än New York.

Pöbelmentaliteten kommer fram på Twitter eftersom Twitter inte är en granskande tidning med uteslutande journalister som kollar källor och fakta innan de publicerar.

Däremot upplevs Twitter som en nyhetskälla av allt fler som söker sanningen på 140 tecken. När hashtaggen fått momentum lever den sitt eget liv och inte ens den mäktiga New York-polisen kunde stoppa den. Dessutom har New York-polisen gjort sig lite ovänner längs vägen, som bidrog till spridningen.
Screen Shot 2014-04-24 at 13.58.09

Social media är en förstärkare

I fallet med #MyNYPD ser vi att många stora, mäktiga institutioner fortfarande inte förstår sociala medier och sociala mediers makt idag. I det här fallet, som i de flesta andra fall, fungerade social media som en förstärkare av den existerande bilden. Detta kan jämföras med Tv som istället är en förstärkare av den egna bilden. Här försökte NYPD använda social media som en Tv-kanal och mata ut sin egen, lite finare bild av verkligheten. Men eftersom deras bild inte är den samma som allmänhetens bild vände sig allmänheten emot dem. Den bild som redan fanns förstärktes av social media.

Att äga diskussionen om varumärket

Vår egen Community Manager Kristina Berg, som bland annat är Community Manager för både ACO Nordic och Finax, menar att man inte ska förminska sociala mediers roll i kommunikationen kring sitt varumärke. Försöker man stjäla en hashtag för att få ut sitt eget budskap får man vanligtvis fler negativa reaktioner än positiva tillbaka. Istället är det smartare att öppna upp för diskussion på exempelvis sin egen Facebooksida. Trots att man kan få många negativa kommentarer har man en chans att faktiskt ge ett svar och få ut sin bild av händelsen. Dessutom kan man få reda på problem och på sätt kunna lösa dem, för vilket företag vill inte göra det bästa för sina kunder och konsumenter?

Genom att öppna upp för både positiv och negativ diskussion i dina egna sociala kanaler kan du äga diskussionen om varumärket genom att få reda på vad som skrivs för att hitta lösningar på problemen.

Tänk på att ta hjälp och fråga hur du bäst ska lägga upp ditt arbete med sociala medier. Som så mycket annat är sociala medier ett hantverk. När du väl har startat ett Twitter- eller Facebookkonto måste du också finnas där för att svara på frågor och hålla kunderna uppdaterade. Vissa tror att ha en Facebooksida är en “quick fix” men som mycket annat tar det tid och engagemang och är ett långsiktigt arbete. Det är också viktigt att sätta upp mål för att nå de resultat du vill med dina sociala medier.

Kristina rekommenderar

Fler exempel där hashtags blivit hijackade och där det gått helt fel hittar du här.

Be Sociable, Share!