Google försöker kanalisera människors sökningar. Det är därför du får fyra förslag när du skrivit första ordet. Det är de kanalerna/ begreppen som Google helst ser att du söker på. Detta för att driva upp trafiken till dessa redan populära begrepp och således driva upp priset för annonsering på samma begrepp. Men dessa fyra förslag är inte tagna ur luften. Det är dels baserat på den information Google har om dig, sildenafil dels dina vänner och faktiskt det som flest söker på. Men bilden nedan är från en sökning i “incognito-mode”, alltså utan att förse Google med någon som helst information om oss själva.

Kvinnligt och manligt enligt Google

man_kvinna

 

Min första spontana tanke var att det var kul att se just begrepp kombineras med ordet kvinnligt, hospital när folk söker på nätet. Men samtidigt ska vi komma ihåg att egenskaper, precis som yrkesroller, oftast saknar könsperspektiv. Det perspektivet sitter i betraktarens ögon. Självsäkerhet är kvinnligt när vi ser det hos en kvinna och manligt hos en man, men egenskapen i sig är ju könsneutral. Men riktigt intressant är det när vi sätter detta mot det faktum att Google kunde förutse vinnaren i det amerikanska valet baserat på vilken kandidat det söktes mest på och det faktum att människor söker på det de finner mest intressant.

– Liselott Lading (VD Resultify)

Vad intressant! Speciellt att det är yrkesroller som främst kombineras med ordet kvinnliga, och livsstils begrepp som bloggare och frisyrer som kombineras med ordet manliga. Samtidigt ska man ju komma ihåg att detta betyder att tillexempel präster och nobelpristagare är vedertaget manligt, så man måste definiera att man söker just kvinnliga präster och kvinnliga nobelpristagare i sin sökterm.

– Alexandra Wennheden (Biträdande produktchef Finax)

Egentligen säger ju detta inte så mycket. Man ser vad man vill. Det kanske betyder något att sökresultaten denna veckan tedde sig på detta vis. Förmodligen inte. Vem vet hur det ser ut nästa vecka. Men det blev en “snackis” på kontoret hos oss.

 

Be Sociable, Share!