Google AdWords är en annonseringsmöjlighet som kan öka affärsnyttan på din webbplats på många olika sätt.

Driver du en webbshop så är du till 100% säkerhet påläst om hur AdWords fungerar, och vet att du kan skapa resultat på webben, genom att ha en väl strukturerad annonskampanj, som talar till dina kunder med ett specifikt behov av dina produkter eller tjänster. Klickar de på din annons, har du lösningen på deras problem, helst inom två – tre klick från annonsen. Är du dessutom ett fullfjädrat proffs, kan de beställa varan eller tjänsten i samma handlingsförlopp, och du mäter allt genom Google Analytics, för att få reda på exakt vad din webbsatsning kostar dig.

Erik Björner
En annan möjlighet, är att du använder din webbplats i rent brandingsyfte. Du vill bara att så många som möjligt ska se dig och ditt varumärke, för du är ny på marknaden, men känner på dig att du minsann kan tävla mot dina erfarna konkurrenter, du är ju ny och hungrig på marknaden, men med begränsad budget. Då är AdWords som ett brev på posten för dig, eftersom du kan styra och mäta din affärsnytta i förhållande till hur många som sett ditt varumärke. Hur många personer tror du såg den dyra annonsplatsen du köpte i en busshållplats? Och hur många av de ringde upp dig och blev kunder?

AdWords används av alla möjliga olika företag som på ett eller annat sätt finns på webben. Och vi som letar efter tjänster och produkter, litar mer och mer på kvalitén på dessa annonser.

Jag ska förklara lite om platslänkar i annonser, och hur de kan öka värdet av dina AdWordskampanjer, så att du kan kräma ut så mycket som möjligt av din webbsatsning.

Ett sökresultat där vi dels blir presenterade för svaret på vår fråga, men också för andra relaterade möjligheter till vår fråga, är ett sökresultat som är mycket bättre än ett som bara besvarar vår fråga specifikt.

Varför det?

Jo, för då får vi en bredare bild av vad vi kan förvänta oss av landningssidan. Det säger ju nästan sig självt?

I de organiska sökresultaten kan detta vara en referensmeny, som i Wikipedia, där du om du söker på Kina, kan klicka direkt på Kinas historia, Politik i Kina eller Kinas ekonomi, och på så vis bli slussad direkt till viktiga undersidor kopplat till din sökfras.

I dina AdWordsannonser kan du utnyttja denna möjligheten genom platslänkar, som innebär att du bakar in fler chanser till konverteringar i samma annons.

Tillfälliga kampanjer med rabatt, upplysande information om dina produkter osv. Du kan t.o.m länka direkt till din prislista.

Enkelt sammanfattat så skapar du fler argument åt besökarna att klicka på just din annons, och detta leder ju i sin tur till en förbättrad klickfrekvens på din annons, som i sin tur leder till bättre klickpriser… Behöver jag upprepa att du ökar din affärsnytta?

Be Sociable, Share!