Nu kommer jag att dela med mig av mina kunskaper beträffande ett ämne som ligger mig väldigt varmt om hjärtat. Här kommer nämligen en guide för hur du kan göra för att få fler personer att se dina youtube-klipp och arbeta med SEO för ditt innehåll på YouTube.

foto: http://picjumbo.com/

Att förstå YouTube

Först och främst så måste vi förstå att YouTube är jättebra på att lagra och spela upp videoinnehåll, men riktigt, riktigt dålig på att själv se allt videomaterial. Ännu sämre är YouTube på att faktiskt ta till sig vad alla klipp handlar om och behöver således få det förklarat för sig en extra gång.

Att förvänta sig att YouTube skulle kunna förstå innehållet i det videomaterial som laddas upp är ungefär lika troligt som att din DVD-spelare börjar gråta när Simbas pappa Mufasa blir ihjältrampad i Lejonkungen. Eller att den för den delen skulle kunna förstå att Toy story 3 har världens mest tårdrypande slut.

Vad spelar roll?

Så, hur ska man förklara för YouTube vad ett videoklipp handlar om, så att den kan avgöra vad som är relevant och inte relevant vid en specifik sökning. Vad finns det för faktorer som påverkar sökresultat och synligheten på YouTube?
Det är givetvis massor av faktorer men vi har nedan listat de större faktorer som spelar roll när det kommer till SEO på YouTube:

  • Kanaltitel
  • Filnamn på originalfil
  • Titel på videoklipp
  • Beskrivning av videoklipp
  • Etiketter (taggar)
  • Besökarbeteende

 

Kanaltitel

Kanaltitelns primära funktion är att tydligt signalera vem som är avsändaren kring ett visst innehåll, således är det viktigt att själva namnet på personen, eller varumärket kommer först och därefter ett eventuellt nyckelord för att spegla det innehåll som kommer att delas. Ponera följande att vi har ett företag som heter ”Ewok” som är en gammal hederlig järnhandel. Ett bra kanalnamn hade då följeligen kunnat vara: ”Ewok DIY TV” för att fånga brett kring hemmafix. En sämre titel hade varit exempelvis följande ”Ewok Youtube channel” som förvisso har med företagsnamnet men en ganska dålig beskrivning om vad kanalen handlar om.

Filnamn på originalfil

Detta är en väldigt liten del i själva SEO-biten men det är ändå mer relevant för YouTube om klippet i sig innehåller ett eller ett par nyckelord i filnamnet istället för det som sedvanligen uppstår efter att man klippt om en film ”femtioelva” gånger. Nämligen att de olika klippningarna får titlar som bygger på ett valfritt pubertalt uttryck och en sifferkombination. Om vi använder exemplet från tidigare med järnhandeln ”Ewok” och att de laddat upp en film om hur man bygger sin egen veranda, så skulle ett filnamn kunna se ut som följande: ”Ewok-Build-your-own-Porch”. Sämre filnamn är exempelvis ”Ewok-test”, ”Ewok-new-film-rev” eller annan beteckning som videofiler ofta automatiskt får utifrån var i klippningsprocessen de är när man laddar upp dem. 

Då jag gillar mitt jobb, låter jag bli att ge exempel på pubertala uttryck med sifferkombinationer. Då får helt enkelt använda fantasin eller fråga en vän som jobbar i media med filmproduktion.

Titel på videoklipp

Nu börjar vi komma in på godsakerna. Själva klippets titel ska för bästa möjliga resultat både spegla nyckelord, vårda varumärket bakom klippet och även sammanfatta vad som händer i videon. Låt säg att vi har gjort ett klipp som handlar om SEO för YouTube. En optimal titel för detta hade kunnat vara: ”How to optimize SEO efforts for YouTube – Avsändare Avsändarsson”. Att använda sig av begrepp eller förkortningar som exempelvis ”How To”, eller ”DIY” kan bredda sökresultatet något enormt då det är ett relativt vanligt beteende bland YouTubes användare när de vill finna instruktionsvideos.
Man kan även prova att byta plats på ”How to” och själva nyckelordet, då det räknas som mer relevant att ha ett nyckelord i början av klippets titel istället för ett antal ord in. Exempelvis ”YouTube SEO optimization – How to – Avsändare Avsändarsson”.

foto: http://picjumbo.com/

Beskrivning av videoklipp

Här kommer vi till det som man som användare absolut kan påverka vad gäller mängden sökresultat som ens klipp dyker upp i, men även hur pass precisa sökningar de kan dyka upp vid.
Tänk dig att du ska förklara för en dövblind person vad en film handlar om, låter svårt va? Men om ni båda kan blindskrift? Då blir det lite lättare, inte sant? Det är nämligen exakt så man ska tänka när man skriver beskrivningar till sina älskade små klipp. Ju mer detaljerad och noggrann man är i att skriva och ju längre beskrivningarna blir (utan att spamma sönder nyckelord) desto enklare blir det för Youtubes algoritmer att förstå vad klippet handlar om.
Att dessutom ha med en länk i beskrivningen är något som kan gynna landningssidan för länken rent SEO-mässigt. Att placera en länk relativt tidigt i beskrivningen är även något som ökar CTR:en (click through rate) då denna då syns i förhandsvisningen av beskrivningen.

Etiketter/Taggar

Dessa små beskrivande ämnesord gör inte så himla mycket vad gäller visningar på sökresultat. Däremot så styr de var ditt klipp visas som rekommenderat eller associerat klipp till det som en person redan tittar på. Därför är det viktigt att även fylla i de här så korrekt som möjligt vad gäller olika ämnen. Samtidigt som man inte ska spamma sönder med massa olika etiketter då detta kan sabba ens relevanspoäng gentemot de ämnen som man spammar mot.
En taktik man kan prova om man vill sno trafik från en konkurrent är exempelvis att man placerar konkurrentens kanalnamn som en etikett, då ökar chansen markant att just ditt klipp dyker upp som rekommenderat klipp efter din konkurrents.

Besökarbeteende

Av alla faktorer jag listat så är detta den absolut viktigaste, för om besökarna inte uppskattar ditt klipp, så kommer du aldrig att dyka högst upp vid sökningarna på YouTube.
Att stänga av möjligheten för ens besökare att trycka på gilla/ogilla-knapparna, eller neka dem åtkomsten att kommentera dina videoklipp så kommer kvalitetsbetyget för ditt klipp inte kunna påverkas.
Visste ni att i samband med riksdagsvalet 2014 så var det från början inte ett enda riksdagsparti som tillät kommentarer till sina valfilmer? Säga vad man vill om demokrati men ur ett rent SEO-perspektiv så var det inte ett lyckat drag.

Om man ser till de tidigare punkter som nämnts (kanaltitel, titel på originalfil, videoklippstitel o.s.v)  är de relevanta i förhållande till de sökningar som görs. För är du inte relevant i ditt sätt att beskriva dina videoklipp för dina tittare, så blir du per automatisk inte heller relevant för en sökmotor. Tydlighet och relevans är a och o på nätet.

Så vad är viktigast?

Säga vad man vill om de olika faktorerna men om du vid dagens slut inte har gjort en video som är relevant för din målgrupp eller de nyckelord du vill rikta in dig mot, så är det svårt att få dina klipp att visas högt vid organiska sökningar. Detta säger jag för att det som är viktigast av ovanstående punkter är besökarbeteendet. Om du matar in innehåll som är ”skit”, så kommer du att få ”skit” tillbaka från YouTube i form av att rankas lägre i sökresultaten. Med andra ord:

”Skit in = Skit ut”

Be Sociable, Share!