Hampus Finström är digital marknadsförare och copywriter. Han har en gedigen bakgrund i både destinationsmarknadsföring och marknadsföring av banker och banktjänster. Utbildad på Malmö Högskola inom internationella relationer och certifierad digital marknadsförare med inriktning på content marketing, är Hampus Finström en mångsidig medarbetare med fingertoppskänsla för både kommunikation och människor.

Hampus Finström 2016

Vad är du mest stolt över på ditt CV?

Jag är stolt över att ha jobbat med digital marknadsföring i flera olika branscher med väldigt skilda förutsättningar. Att ha fått jobba i stora organisationer där man spenderar miljoner på PPC och att få arbetat på företag där man verkligen måste koka soppa på en spik har gett mig ett väldigt brett perspektiv på hur man kan jobba med marknadsföring. Det är så kul att få arbeta med något som är så spännande som marknadsföring. I wouldn’t change it for anything!

Vilken roll gillar du att ta på möten?

Jag försöker alltid ta en roll där jag försöker se till att alla förstår varandra och att det inte finns några missförstånd. Jag vet att sättet vi talar på i vår bransch kan låta som grekiska i andras öron och därför vill jag att alla är med på vad som sägs. När man lämnar mötet vill jag att alla vet vad de ska göra.

Vad förväntar du dig av oss här på Resultify?

Jag förväntar mig att fortsätta leverera grymma resultat till våra kunder och att vara det självklara valet när en organisation behöver hjälp med digital marknadsföring. Att arbete i ett företag där vi har koll på det senaste men aldrig släpper siktet från våra kunders affärsmål. För egen del väntar jag mig ett spännande arbete i en utvecklande miljö där jag ständigt måste vara på topp för att hänga med.

Vad är det roligaste du vet?

Ett otroligt tråkigt svar, men det roligaste jag vet är att resa. Att verkligen leva sig in i annan stad och titta på hur vardagen ser ut där. Dricka en espresso i Rom, läsa en bok och dricka myntate på färjan över Bosporen eller ta ett glas rött med tapas på en bar någonstans i Spanien, då mår jag som absolut bäst. Utöver det är såklart umgänge med nära och kära, god mat och dryck.

Har du någon talang du önskar du hade tid att ägna mer tid åt?

Jag önskar verkligen att jag behärskade fler språk. Skolfranskan och skolspanskan har blivit en bastardiserad blandning i mitt huvud som endast kan användas när man ska beställa en drink. Sedan skulle jag också såklart vilja skriva mer på fritiden. Jag var väldigt glad i att skriva noveller och korthistorier när jag var lite yngre – trots att alla egentligen bara var mer eller mindre plagiat från olika JD Salinger noveller.

När är du som nördigast?

Dessvärre har jag ju den i Sverige väldigt vanliga åkomman anglofili. Mängden timmar jag har suttit och läst om gubbar i tweedkavajer på dragiga slott på den engelska landsbygden vågar jag inte ens tänka på. Likadant har jag alltid haft ett osunt intresse för John F Kennedy, har nog läst minst 20 böcker om han och hans bröder.

Hampus Finström, gör en trendspaning om hur branschen och marknaden ser ut 2020

Jag är övertygad om att marknadsföring kommer bli allt mer individualiserad. Det är ju alltid svårt att sia om vilka aktörer som kommer att vara stora om 4 år. Titta bara för en fyra år sedan, vem hade gissat att en av de vanligaste kommunikationsformerna bland ungdomar skulle vara att skicka bilder till varandra som raderades efter 15 sekunder? Men massmarknadsföring kommer bli allt mer irrelevant. Givetvis särskiljer vi inte heller digital marknadsföring och marknadsföring, vid den tiden kommer det digitala tagit över.

Be Sociable, Share!