Google URL Builder – En tjänst alla borde använda

Hur mäter du effektivt trafiken från bannerannonsering? I uppsjön av tjänster från Google är det lätt att vissa ibland hamnar under radarn. Google URL Builder är ett sådant enkelt, specifikt och nyttigt verktyg som kanske inte alla hört talas om?

Här kommer därför en kort sammanfattning för dig som är nyfiken!
Själva verktyger hittar du här: http://support.google.com/analytics/bin/answer.py?hl=en&answer=1033867

Vad är Google URL Builder?

URL Builder är ett gratis verktyg för att mäta med större precision var köpt trafik härrör ifrån i dina annonskampanjer på webben, ända ner till storleksformat eller variant.

Principen är inte ny, men Googles verktyg för det hela är både relativt nytt och dessutom helt gratis att använda.

Varför är det viktigt?

För att specifikt kunna mäta t.ex. följande:

Externt – när besöken kommer från andras hemsidor:

  • Vilken banner som gav flest besök (och kvaliteten av dessa), fördelat på olika storlekar, placeringar eller källor
  • Vilka facebook-annonser som gav flest (och bäst!) besök
  • Effekten av Adwords-annonser som inte går via ett länkat konto i Google Adwords/Analytics – t.ex. om någon annan (mediebyrå) beställt åt dig via ett Adwords-konto du inte har tillgång till och som inte är länkat till ditt analytics-konto (Verkar detta knepigt? Se Googles instruktioner för hur du länkar konton här: http://support.google.com/adwords/bin/answer.py?hl=sv&hlrm=en&answer=1704341)

Internt – när besöken härrör från din egen hemsida;

  • Hur många som klickar på en banner du använder internt på din egen hemsida, eller på en widget/funktion som annars är svår att mäta resultatet av – t.ex. en ”puff” som uppmanar till köp och leder besökaren från landningssida till din e-butik eller bokning
  • När en besökare klickar på en särskild, specifik länk internt på din hemsida som du vill mäta effekten av – t.ex. en knapp som uppmanar till att ”KONTAKTA OSS – KLICKA HÄR” på startsidan

För dig som kund kan det ge stor mening då du kan se resultat enligt ovanstående, och för den som tillhandahåller onlinemarknadsföring blir det nu tydligare och enklare för kunden att se vad medieköpet levererat.

Vad händer om jag inte gör det?

Resultaten av köp av framförallt display-annoncering blir svåra att tolka och följa upp i Google Analytics. Du kan inte vara säker på att Analytics mäktar med att ge korrekta mätningar om du annonserat med banners via t.ex. annonsnätverk eller på utvalda hemsidor.

Hur gör djur?

Börja genom att besöka Google URL Builder här:

http://support.google.com/analytics/bin/answer.py?hl=en&answer=1033867

Här fyller du sedan i enligt följande:

  • Website URL: Den sida du vill att besökarna ska landa på. I det här fallet kan vi använda oss av ”www.resultify.se
  • Campaign Source: Var kommer besökarna ifrån? T.ex. Facebook eller Nyhetsbrev
  • Campaign Medium: Är det en banner? Länk? Facebook-annons?
  • Campaign Term: Kan användas vid nyckelordsannonsering hos annat annonsnätverk än Google, eller om du inte har länkat ihop Adwords och Analytics
  • Campaign Content: Differentiera mellan olika annonser, t.ex. ”Sydsvenskan_Banner_900px”, ”Politiken_Banner_300px” eller ”FB_Ad_GillaResultify”
  • Campaign Name: Ge kampanjen ett logiskt namn, t.ex. ”Advertising_Sydsvenskan” eller ”Facebook2012″

Slutligen trycker du generate URL och får fram något sånt här (här har vi låtit bli att fylla i fältet ”Campaign Term”):

http://www.resultify.se/?utm_source=Facebook&utm_medium=Banner&utm_content=FB_Ad_GillaResultify&utm_campaign=Facebook2012

Fördelar med att använda URL Builder?

I ditt analyticskonto kommer du kunna se alla besök från ovanstående länk under ”Trafikkällor” (Traffic Sources) –> ”Källor” (Sources) –> ”Kampanjer” (Campaigns), och på detta sätt kan du vara säker på vilka besök som kommit från vilka kampanjer, fördelat ner på t.ex. olika bannerstorlekar, textvarianter och källor.

Nyttan är så klart att det är lättare att se vilka resultat din annonskampanj har gett och att du tydligare kan avgöra kvaliteten på de besök som levererats.

Om du använder en annan URL Builder än Googles egen bör du vara uppmärksam på hur resultaten visas i Google Analytics – i det här fallet kommer de delar som står efter http://www.resultify.se/ att tas bort av Google Analytcs när man tittar på antalet sidvisningar (men man kan fortarande klicka på Källor/Source och se Campaign Source) – vilket innebär att länken inte ser ”märklig” ut för Googles sökomotorindexering och därmed är SEO-vänlig.

Använder man däremot en annan tjänst bör man se upp så att man i Google Analytics inte får resultatet för landningssidan som en separat sidvisning, typ http://www.resultify.se/campaign=FB?_EtcEtcEtc – då finns risken att Googles sökmotorindexering uppfattar detta som en separat sida från http://www.resultify.se/, vilket inte alls är SEO-vänligt.

Mycket nöje!

Om du vill ha ytterligare tips för hur du kan optimera din digitala marknadsföring så kontakta oss på Resultify!

Dela gärna med dina vänner!