I november meddelade Google att de lanserar Google Shopping på ett flertal marknader utanför USA, däribland Sverige.

PLA’s (Product Listing Ads) är annonser som med både bild, varumärke, beskrivning, lagerstatus och pris presenterar förslag på lösningar till din sökning i Google.

Där du tidigare enbart kunde se textannonser med säljande budskap och uppmaningar kopplade till dina sökningar, kan du nu alltså se ett produktutbud liknande ett uppslag ur en katalog.

Google lyssnar och lär…

Att Google bevakar och analyserar vårt beteende på webben är varken en nyhet, chock eller hemlighet. För att ge oss konsumenter den bästa upplevelsen på webben mäter, analyserar och förbättrar Google sina verktyg med jämna mellanrum. Vissa lanseringar går bra, andra fungerar mindre bra, och de glömmer vi så småningom bort – vad hände t.ex. med Google Wave?

Lanseringen av Google Shopping sker därför tillsammans med ett gäng imponerande siffror.

Google Shopping - Text Ads and Product Listing Ads

Text Ads and Product Listing Ads

Vad tror vi?

Svenska e-handlare har redan börjat använda detta, och det ska bli intressant att se hur bemötandet kommer att tas emot av konsumenter.
Den som vill uppnå framgång med PLA’s bör fokusera på att A/B-testa detta mot kampanjer och annonsgrupper på varumärken eller produkter på artikelnivå från AdWords textannonser.

Användarperspektivet

Låt oss gräva lite djupare och försöka hitta lite referenspunkter till verktyget.

En klassisk modell som vi på Resultify arbetar efter är behovstrappan. Behovstrappan klättrar vi som konsumenter på dagligen, och Google möter vi nästan varje gång på ett eller flera trappsteg.

awarenessladder

Resan uppför trappan ser ofta ut så här:

1.Problem – Jag har identifierat ett problem och börjar söka efter lösningar.

2. Lösning finns – Jag har upptäckt att det finns en lösning på mitt problem.

3. Olika lösningar – Jag vet att det finns ett antal produkter som kan lösa mitt problem.

4. Fördelar – Jag jämför de olika aktörernas fördelar & nackdelar.

5. Jag vill köpa – Jag har bestämt mig för en av aktörernas lösningar.

Under hela den här resan gör jag ett antal möten. Steg 1 – 3 möter jag varumärken i Google, via sociala medier, youtube och direkt via webbadressen. Från steg 3-4 möter jag varumärkena på prisjämförelsesiter och direkt via URLen. På sista steget kanske jag möter varumärket via AdWords igen eller direkt via webbadressen.

Här kommer Google Shopping in. Vad händer med behovstrappan när vi gör ett möte med en prisjämförelsesite redan på steg 2?

För Google Shopping blir ju indirekt AdWords, Prisjakt och t.o.m en E-handelsplattform i en paketlösning…

Får vi en mer slimmad köpupplevelse via Google Shopping eftersom vi gör ett flertal möten på samma gång, och försöker Google konkurrera med prisjämförelsesiterna?

Carpe diem – eller ZMOT?

Google beskriver ögonblicket då en konsument är som mest mottaglig för köpsignaler och inspiration som “the Zero Moment Of Truth”, ZMOT.

Det här sandkornet av vår tid, är det ögonblick då våra hjärnvågor reagerar på rabattkuponger, prisjämförelser, leveransvillkor m.m. och övertygas till ett köp eller inte.

Låt mig förtydliga ytterligare med hjälp av min gode vän och kollega Ehsan Noroozi.

Ehsan är kreativ innehållsproducent på Resultify, och såg härom kvällen den klassiska Emir Kusturica-filmen Svart katt, Vit katt och fick genast en känsla; Mustasch har han. pittbullen likaså, men någonting saknades… Guldtanden!

1.Insikt om problemet. Han saknar en guldtand för att hans image ska vara fulländad. Genast plockade Ehsan upp sin nya androidtelefon och Googlade “skaffa guldtänder i Malmö”. ZMOT!

2. Ehsan upptäcker att det finns flera tandläkare i Malmö som kan bistå honom med att skaffa guldtand.

3. Ehsan fördjupar sig i de olika alternativen såsom tandprotes, löständer, grillz och så vidare.

4. Aktörerna ger sig in i tävlingen om Ehsans pengar. Det är nämligen här han börjar jämföra priser och erbjudanden.

5. Slutligen är Ehsan redo att köpa en guldtand av en tandläkare som han hittat på internet och läst flera rekommendationer till. Han går in på dennes hemsida, letar i menyn efter guldtand och klickar på köpknappen. FMOT!

FMOT står för first moment of truth och är det ögonblick då Ehsan möter produkten öga mot öga, om än digitalt. Som ni ser är ZMOT direkt avgörande för FMOT och FMOT skulle därför lika gärna kunna benämnas som Final Moment of Truth, eller hur?

Med en enkel sökning på ett artikelnummer kan jag alltså i den fysiska butiken befinna mig i ”the Zero Moment Of Truth” och med hjälp av Google Shopping välja att förlänga ögonblicket, eller förflytta mig till ett annat ”moment of truth”.

Sammanfattning

Är Google Shopping en förbättring av mötena på behovstrappan eller bara ytterligare en konsumtionskanal?

Och viktigast av allt, varför väljer Google att integrera Google Shopping i samma utrymme som de sponsrade annonserna och inte bland de organiska resultaten?

Vill du ha hjälp med att komma igång med Google Shopping eller diskutera digital marknadsföring? Kontakta oss!

Be Sociable, Share!