Det finns flera exempel på när marknadsföring är så pass dålig, att den blir bra. I detta och kommande inlägg tänker jag dock lämna sådana lyckade kampanjer åt sidan, och istället belysa exempel på den totala motsatsen – när det digitala skrattet fastnar i halsen.

Vi mjukstartar med ett inhemskt exempel från det Bonnier-ägda företaget Betalo. Betalo erbjuder en tjänst där deras kunder kan betala sina räkningar med kort. På sin hemsida marknadsför de stolt tjänsten med positiva omdömen från kunder, som visas upp med namn och bild. Allt gott så här långt. Det höjer trovärdigheten att kunna sätta namn och bild på den som står bakom utlåtandet. Det känns tryggt. Enda problemet är att människorna som citeras inte finns på riktigt.
Påhittade kunder i Betalos reklam

Sedan detta uppdagades av media har man på hemsidan valt att plocka bort namn och bild på “personerna”, så att de nu endast omnämns som “Egen företagare”, “Ekonomiansvarig” etc. Poängen med bygga förtroendekapital genom att citera källor känns därmed förlorad.

Men det slutar inte här. Istället för att erkänna sitt misstag svarar Eli Keren, styrelseordförande i Betalo, följande i en intervju:

Tror du inte att det finns en risk att det ser oseriöst ut att hitta på kunder?
– Nej jag förstår inte alls. Det spelar väl ingen roll om det är en hund eller katt på bild? Vi är ett väldigt seriöst företag.

Menar han att deras tjänst är så enkel att använda att vi kan låta våra husdjur betala räkningarna? Var anmäler jag mig!? Att först nära på idiotförklara sin potentiella kundskara på det här sättet, och sedan påstå att man är ett väldigt seriöst företag känns inte särskilt…seriöst.

Kanske hade det varit bättre att ta bort citaten helt och hållet för att visa att man tagit till sig och förstått den negativa uppmärksamheten det genererat? Eftersom nyttan med tjänsten är ganska uppenbar, samt att man backas av Bonnier, och har ett till synes gediget stall med anknutna partners, borde trovärdigheten gentemot potentiella kunder kunna anses väl uppnådd redan där.

Vad tycker du?
Använder du själv citat från kunder på din företagssida, och har du isåfall upplevt någon positiv eller negativ effekt av det?

Källa: Dagens Media (www.dagensmedia.se)

Be Sociable, Share!