I Almedalen är det som bekant populärt att elda upp pengar. Gör man det fysiskt som Gudrun Schyman får man en stor genomslagskraft. Digitala tillgångar har också ett värde. Det är synd att de inte används utan just nu bränns. Sämst på att sprida sitt budskap är Socialdemokraterna. De politiska partierna har förutsättningar för bra digital närvaro, men använder dem inte.

Hur ser den digitala trovärdigheten ut?

I de digitala kanalerna finns ett mått som heter “Domain Authority”. Kortfattat står det för hur trovärdig en webbsida är. Det är ett värde mellan 1-100 som räknas ut bl.a. av hur många som besöker sidan, hur många (och vilka) som länkar till sidan, hur länge besökare stannar på sidan etc. Helt enkelt hur sannolikt det är att en besökare skulle uppfatta sidan som relevant och trovärdig. Värdet för de politiska partierna varierar från 63  till 54. De företag som toppar Förtroendebarometern 2015 i Sverige 2015 är Systembolaget (71), IKEA (62) och ICA (76).  Aftonbladet når upp till 85. Det här visar att förutsättningarna för en bra digital närvaro finns.

Hela listan:
Socialdemokraterna 63
Centerpartiet 61
Moderaterna 60
Miljöpartiet 59
Folkpartiet 59
Vänsterpartiet 58
Sverigedemokraterna 55
Kristdemokraterna 54
(Källa Moz)

Hur stort är intresset för partierna?

Sökvolymen för de olika partierna ligger i stort sett på konstanta nivåer (Google trends) och varierar från 74.000 sökningar per månad i genomsnitt till 22.000 sökningar i genomsnitt per månad. Det motsvarar  t.ex. sökningar på Zara Larsson som har 75.000 och Jessica Andersson 18.000. Måns Zelmerlöw har 60.000. Återigen bekräftas bilden av att partierna har bra digitala förutsättningar.

Hela listan:
Sverigedemokraterna 74 000
Socialdemokraterna 60 500
Vänsterpartiet 40 540
Moderaterna 40 500
Miljöpartiet 40 500
Centerpartiet 27 260
Folkpartiet 27 110
Kristdemokraterna 22 000

Hur används Youtube?

De politiska partierna använder de digitala kanalerna mer som en megafon, än som sätt att skapa engagemang.
Samtliga partier har officiella kanaler på Youtube. Sverigedemokraternas kanal har 7 000 prenumeranter och totalt drygt 4 miljoner visningar på sina filmer. I botten har vi Kristdemokraterna med 300 prenumeranter och 334 000 visningar. Pewdiepie har drygt 37 miljoner prenumeranter och mer än 9 miljarder visningar. För alla partier gäller att de har ett relativt lågt antal prenumeranter i relation till visningar.  Ett högre antal prenumeranter hade visat på större engagemang och borde vara mer intressant att satsa på, än att någon enskild video får hög spridning.

Hela listan:
Sverigedemokraterna  visningar: 4 301 000. Prenumeranter: 7 369
Socialdemokraterna visningar: 3 704 000. Prenumeranter: 2 797
Centerpartiet visningar: 2 017 000. Prenumeranter: 1 654
Moderaterna visningar: 1 850 000. Prenumeranter: 1 677
Folkpartiet visningar: 970 000. Prenumeranter: 616
Mijöpartiet visningar: 408 000. Prenumeranter: 1 556
Vänsterpartiet visningar: 358 000. Prenumeranter: 1 165
Kristdemokraterna visningar: 334 000. Prenumeranter: 300

MEN…
Partierna är urusla på att äga vad som sprids om dem

Vi har tittat på vilka inlägg som delas mest i sociala medier om de olika partierna.  Slutsatsen är att partierna är urusla på att äga vad som delas om dem. Och inte ens försöker nå samma spridning. Det som delats mest om Socialdemokraterna är t.ex. ett blogginlägg från Centerpartiet där de sätter Socialdemokraterna på plats. Det har 6.000 delningar att jämföra med Socialdemokraternas egna material, som bara har 2 000 visningar. Det mest delade inlägget för alla partier handlar om Miljöpartiet och är en humorvideo som har 54.000 delningar (Vi i Miljöpartiet hatar vita män). Jämför man det med deras egna material så är rekordet 3.000 delningar  Miljöpartiet i regering. På grund av att partierna själva är så dåliga på att skapa material som delas, så ägs mediebilden av partierna av andra.

Hela listan:
Miljöpartiet – 54.000 delningar:  Vi i Miljöpartiet hatar vita män
Moderaterna – 29.700 delningar: Lantisar är dumma i huvudet
Sverigedemokraterna – 27.000 delningar: Sverigedemokrater är inte riktiga svenskar
Folkpartiet – 19.600 delningar: Folkpartiet: Stockholms stad vill ge IS-krigare förtur i bostadskön
Vänsterpartiet – 17.000 delningar: Gratis medicin till alla under 18 år
Centerpartiet – 11.700 delningar: Annie Lööf: “Det räcker nu!”
Kristdemokraterna – 7.300 delningar:  Kristdemokraterna – låt oss önska dem käpprätt åt helvete
Socialdemokraterna – 6.000 delningar: Socialdemokraterna accepterar centerpartiets och alliansens förslag om hur Sverige skall kunna regeras i minioritet

Fler och fler fattar beslut utifrån digitala data bäst på det är konsumenter (Google Zmot). Det är tre år till nästa val, vi hoppas på att då slippa se 51.000 missade möjligheter (glappet mellan innehåll om Miljöpartiet och från dem).

Från Almedalen
Liselott Lading, VD Resultify

bild 3-2

Be Sociable, Share!