Året 2013 var året då marknadsföringsbudgeten på allvar började svänga från offline till online. Resultat, pilule mätbarhet och ROI gick från något vi på Resultify tjatade om till något som eftertraktades generellt på marknaden. Så vad bjuder 2014 på? Vad är det vi onlinemarknadsförare bör ha på vår digitala agenda?

Vi har valt ut 10 lovande trender inför 2014 som vi kommer att ha på vår agenda. För att du enkelt ska kunna ta detta vidare och få en springande start på ditt nya år har vi även ett enkelt ”hur-kommer-jag-igång-direkt” tips kopplat till varje punkt. Så här kommer, presenterat på vårt finaste silverfat, våra tio ljusglimtar inför 2014.

1. Mät dina resultat

Även om mätbarhet seglade upp på agendan redan i slutet av 2013 visar vår egen undersökning att bara nio procent av företag mäter sina resultat. 2014 blir året då vi på allvar börjar mäta KPI’er så som kontaktkostnad, viagra sale engagemang, synlighet eller ROI från digitala satsningar. Tekniken finns där men vågar vi se resultaten i vitögat?

Kom igång direkt: Definiera mål med monetära målvärden och mät dessa i Google Analytics

2. Inspirera istället för irritera

Med en utbredd bannerblindhet, fler och fler installerade “ad-blockers” och en allmän likgiltighet till reklam blir vi marknadsförare pressade och måste ta fram kampanjer som berör istället för stör. Detta kan vi antingen se som ett problem eller en möjlighet. En möjlighet att erbjuda något som sticker ut, något som skiljer oss mot mängden. Något våra kunder gillar, något man byter kanal till istället för från. Likes vill vi alla ha, fans ska sprida vårt budskap. Samtidigt vill vi sälja våra tjänster och produkter. Inspirerar du dina kunder?

Kom igång direkt: Vem är dina kunder? Vad gillar de? Lista ner vilka behov du löser för att bättre förstå din målgrupp.

3. Ett budskap, många kanaler

Webbsida, Facebook, , Youtube, LinkedIn, epost och kundtjänst. Många kanaler men fortfarande en avsändare och en mottagare. Fortfarande ett budskap. Inget har ändrats. 2014 måste vi erbjuda unika inspirerande upplevelser i varje kanal samtidigt som budskap och varumärke förblir enhetligt.

Kom igång direkt: Vilka digitala touchpoints har du? Gör en digital inventering över ägda, köpta och förtjänade kanaler.

4. Från offline till online

2013 var året då marknadsföringsbudgeten på allvar började resan från offline till online. Från helsida till AdWords, från TV till Facebook. Vi blev bländande av nya möjligheter såsom PPC, retargering och sponsrade inlägg. Ofta med låga kontaktkostnader och mätbara resultat. 2014 fortsätter vi att utmana den traditionella marknadsföringsbudgeten med krav på resultat och mätbarhet. Kanske är det året vi slutar prata online och offline och bara pratar marknadsföring? Synlighet, mätbara resultat och kontaktkostnad är något vi eftersträvar oavsett kanaler eller media.

Kom igång direkt: Ta fram ROAS (Return on Ad Spend) som visar ”cost of sales” från olika kanaler. Online som offline.

5. Less Evil

I tider när varumärkesbyggnad räknas i likes och fans samtidigt som de sociala nätverken kräver transparens tvingas vi städa upp liken i garderoben och lyfta fram vår goda sida. Vi tvingas bli ett företag vars produkter och tjänster man vill gilla och man vill rekommendera. Då blir företagets handlande, effekt på miljön, och ansvar i samhället lika viktigt som produktens omedelbara egenskaper. 2014 dammar vi av Googles gamla dänga ”Less Evil” och jobbar mer med CSR, mer med riktig förändring och mindre med att sminka grisen. Låt oss ta chansen att bli bättre på riktigt, bli ”Less Evil”. Inte för att det är smart marknadsföring, inte för att det säljer bättre utan för att vi bryr oss och att våra fans bryr sig om att vi bryr oss.

Kom igång direkt: Vad gör ditt företag inom CSR? Har ni en plan för CSR 2014?

6. Innehållsmarknadsföring

Innehållsmarknadsföring (Content Marketing) försöker med en redaktionell ton skapa ett innehåll som attraherar och skapar värde åt den tänkta målgruppen. Detta ska göras i rätt kanal och med anpassning av innehållet för den särskilda kanalen och målgruppen. 2014 kommer vi se fortsatt fokus på marknadsföring som hjälper vår målgrupp lösa sina behov, som berör istället för stör. 2014 blir också året då företag på allvar blir publicister. E-böcker, guider, instruktionsvideos, checklistor ersätter blinkande köp-konserverad-gröt-banners.

Kom igång direkt: Ta fram en publiceringsplan för de kommande sex månaderna. Tänk inspiration och underhållning istället för produktinfo.

7. Mobilen först

2013 var mobilanpassningens år. Vi lärde oss nya termer såsom anpassad och responsiv design. På vår egen analysavdelning myntades termen ”Hängmatte-syndromet” när vi under sommaren för första gången såg Ipad ro hem över 50 procent av trafiken till en del av de stora webbplatser vi ansvarar för. Under 2014 fortsätter mobilanvändandet att växa och vi sätter mobilen först. Vi skapar för mobil och anpassar för desktop. Vi tänker situation istället för terminal. Var är vi och vad gör vi när vi använder webbplatsen?

Kom igång direkt: Hur konverterar dina mobilanvändare? Gör en rapport i Analytics som visar måluppfyllnad fördelat på terminaltyp.

8. Visuell marknadsföring

Att en bild säger mer än tusen ord har vi vetat länge. 2013 fick vi genom Instragram, Pinterest, Meme’s och Infographics se praktiska exempel på hur det kan genomföras på nätet. Vi är i grunden visuella, 90 procent av informationen till vår hjärna är visuell. Många köpbeslut grundas lika mycket på visuell input som ren text, faktiskt så att nästan 70 procent av kunder tycker att tydliga och detaljerade bilder är mycket viktigt vid köp. En bild visar en produkt medan en text som bäst beskriver den. I kölvattnet av förbättrade mobilkameror, GoPro Actioncams, Vine och ökat intresse för fotografering kommer vi 2014 se en fortsatt ökning av visuellt material i både stilla och rörligt format. Trots allt är det så att en landningssida med video konverterar 86 procent bättre än en utan.

Kom igång direkt: En fotoutbildning till din personal kan vara ett roligt och motiverande sätt att komma igång.

9. Smartare kampanjer

2013 slog det oss att för priset av en helsida kunde vi få en uppsjö av spännande digitala alternativ. Vi lanserade kampanjer med stöd av AdWords, SEM, retargering, sponsrade inlägg, display och advertorials. Vi annonserade i Google, Facebook och på LinkedIn. Alla intressanta alternativ med sina egna för och nackdelar. 2014 tar vi fram kampanjer som utnyttjar de bästa egenskaperna från de olika kanalerna och kombinerar dessa i en och samma kampanj. Vi lär oss att synlighet och konvertering inte nödvändigtvis drivs via samma kanal och att båda är nödvändiga för att skapa resultat. Vi lyfter fram en okänd produkt via display, lär känna våra potentiella kunder via sociala nätverk, konverterar via AdWords och följer upp de tveksamma via retargeting. Allt i en och samma kampanj.

Kom igång direkt: Se till att din mediakampanj stöttar alla steg i behovs- och relationstrappan. Ifrågasätt kampanjen du fått från mediabyrån, våga prova något nytt.

10. User (Socially) Generated Content

Användargenererat innehåll har varit på tapeten sedan webbens linda. Det har länge utmålats som en lovande metod för att hålla våra webbplatser fräscha och uppdaterade utan att vi behöver investera i en stab av skribenter. När sociala medier såsom Facebook och Instagram 2014 växer samman med webben via Social Hubs, automatiska flöden och API får vi tillgång till en ny generation av användargenererat innehåll, denna gång direkt från sociala nätverk. Vi integrerar Twitter och Facebook i våra webbplatser, vi skapar nyhetsbrev direkt från LinkedIn-uppdateringar och vi genomför tävlingar med taggade bilder direkt från Instagram. Användargenererat innehåll är här för att stanna, denna gången lite enklare och lite socialare.

Kom igång direkt: Skapa en Social Hub som samlar samtliga av era Sociala Nätverk.

Bonus: Ett bra erbjudande är ett bra erbjudande

Trender kommer och går men, som min kollega Adam Feldt så påpassligt brukar inflika, är ett bra erbjudande är alltid ett bra erbjudande. Med alla dessa nya möjligheter gäller det att komma ihåg just erbjudandet. Vad är det vi erbjuder våra besökare? Är det tillräckligt starkt? Är det tillräckligt för att våra besökare från 2013 ska komma tillbaka 2014?

Var innehållet i detta blogginlägg tillräckligt starkt för att du ska komma tillbaka och läsa mer i 2014? Dela gärna dina tankar och tips i kommentarsfältet nedan.

Be Sociable, Share!