There is no business like show business, and nowadays – all business is show business.
Zero moment of truth, eller Zmot som Google själva kallar det, handlar om steget efter första intrycket. Som när du möter någon med en hemsk andedräkt och tänker.

– Jag måste komma ihåg att plocka upp tandkräm på vägen hem.

Men vad är det som gör att när du väl står i butiken, väljer ett visst varumärke?

Enligt Zmot använder sig den genomsnittlige konsumenten av 10,4 olika källor för att samla in information, innan denne genomför ett köp. Givetvis varierar detta beroende på vad som ska köpas. Vid köp av en bil eller något annat dyrt, genomför vi en djupare och kanske mer minnesvärd research innan vi gör ett köp, men till och med vid köp av triviala vardagsprodukter, såsom tandkräm, letar den moderna konsumenten efter information för att kunna göra rätt val. Det valet där denne känner att hen får mest valuta för pengarna.

Orsakerna är flera – främst:

* Informationstillgång – Allt fler har tillgång till mobiler som tillåter ständig uppkoppling och således ständig tillgång till information. Vi tar tillvara på denna tillgång.

* Medvetenhet – Vi blir allt mer medvetna på att det finns mycket att vinna på att fatta välinformerade eller vad vi uppfattar som välgrundade beslut.

Men när vi nu vet detta, hur gör vi för att positionera oss rätt som företag och varumärke?

Vad Zmot lär oss är att det gäller att finnas tillgänglig och synlig när och där nyfikenheten uppstår. Det låter lättare än vad det är. I praktiken betyder det att vi måste finnas överallt hela tiden men på rätt sätt. Låter det dyrt? Det behöver det inte vara.

På Resultify tittar vi lite extra på hur vi skapar nyfikenhet kring våra kunder och deras produkter och varumärken. Enligt Zmot börjar 84% av konsumtionsprocessen vid just nyfikenhet. Därför hjälper vi våra kunder ta reda på hur denna nyfikenhet ser ut, vilka som är nyfikna och vilka frågor som vi ska ställa till konsumenterna för att successivt leda dem till att själva dra de rätta slutsatserna.

Av oss kräver det att vi ständigt håller oss uppdaterade och kunniga på flera skeenden och aktuell utveckling inom digital marknadsföring och kommunikation. Av våra kunder kräver det att de har en produkt som verkligen tål att jämföras. Det är så vi väljer våra kunder och det är så de väljer oss.

There is no business like show business and today all business is show business.

 

internetifokus11

När konsumenten blir nyfiken och söker, får denna fram en uppsjö av tips, länkar, loggor och varumärken. Vi minns den information och det budskap som appellerar till oss och våra behov eller intressen. De som har en historia vi är mottagliga för. Precis som när du zappar igenom TV:ns kanalutbud, så minns du bara det du gillade. Inte det du zappade bort. Show business är storytelling. Storytelling är nyckeln till överlevnad, när alla slåss om konsumenternas uppmärksamhet. Således behöver vi alla bli lite mer show business. Lite mer storytellers.

Be Sociable, Share!