LinkedIn är ett verktyg för att stärka och utöka ditt befintliga nätverk med tillförlitliga kontakter. Medlemmar på LinkedIn ser vem som känner vem och dessutom vem som kan introducera företag till nya kunder och intressanta människor.

För att visa ditt företag på bästa sätt har vi på Resultify skrivit ihop lite tips för att använda sig av företagssidor på bästa sätt.

LinkedIn statistik

Statistik LinkedIn Resultify

Viktiga engångssaktiviteter att göra för att företaget ska synas mer:

    • Företagsprofil

I september 2012 gjordes en uppdatering som gör att LinkedIn’s företagssidor i mångt och mycket liknar Facebook pages, med ett coverfoto längst upp och logotyp samt företagsnamn under fotot. Medlemmar på LinkedIn har, med den nya designen, lättare att hitta nyheter och uppdateringar från de företag dem är intresserade av. För företag innebär detta ett smart sätt att bygga relationer med kontakter på LinkedIn.

    • Din personliga profil

Det viktigaste med din egna profil är att den överensstämmer med verkligheten. Om någon tipsas om dig och dina kunskaper men inte hittar detta på din profil ger det ett skevt intryck. Dessutom är det viktigt att länka företagsnamnet på rätt sätt från sin egen profil för att ens kontakter ska kunna besöka sidan.

    • Applikationer i din profil

Använd applikationer som exempelvis SlideShare, Google Presentation, Box.net för att informera mer om ert företag. Använd detta för att dela tips och få användarna att besöka er webbsida.

Uppdatera din profil löpande för att hålla sidan ajour:

    • Statusuppdateringar för företag

Eftersom statusuppdateringar på LinkedIn är en del av SEO (att komma högt upp i sökningar på Google) kommer detta kunna leda till att företagets webbplats besöks ytterligare. Genom att skriva en statusuppdatering för företaget dyker företaget upp i medlemmarnas ‘news feed’. Dessutom kan nytt material och locka nya användare samt behålla intresset för användare som redan är följare.

    • Infomation om anställda

Genom att beskriva era anställda kopplas alla som jobbar för företaget till en och samma sida. Detta kan alla som besöker din företagssida se och de kan också se hur de själva är kopplade till företagets anställda.

    • Bli medlem i grupper och följ andra företag

Bli medlem i de grupper din målgrupp är medlem av och följ andras företag. Här kommer du finna uppslag både för att ge dig in i diskussioner, men också få idéer på vad du kan göra på din företagssida på LinkedIn.

Världens största företagsnätverk

Eftersom LinkedIn hela tiden växer och är på god väg att bli världens största företagsnätverk är det viktigt att hänga med på nya funktioner som skapas för att hjälpa din sida att synas ytterligare. Det är också viktigt att vara uppmärksam och aktivt leta efter möjligheter att sprida din sida och låta din målgrupp hitta din sida.

Resultify föreslår: Mät trafiken från LinkedIn

Som med allt annat man gör på webben, är det viktigt att ställa arbetsinstatsen i relation till vad det ger för resultat. Vi på Resultify föreslår därför att trafiken som kommer från LinkedIn mäts med Google Analytics. Det är först när du ser vilka inlägg som intresserar människor att komma till din webbplats, som du kan optimera för att det skall hända igen.

Kom igång-tips!

Börja med att följa Resultify på LinkedIn och Facebook för fler bra tips för att optimera dina resultat på webben!
www.linkedin.com/resultify
www.facebook.com/resultify

Läs mer om att optimera din LinkedIn-sida här:
www.smartinsights.com/linkedin
www.smartinsights.com/company-pages
www.blog.linkedin.com/new-look-company-pages

Be Sociable, Share!