Vilket år! 2013 var året då marknadsföringsbudgeten var på språng från offline till online, no rx vi såg Google Glass på bild, Samsung släppte en smart klocka och Apple klev ner från perfekt-piedestalen och gjorde oss dödliga sällskap. Så vad har 2014 på gång?

Vissa spekulerar i att det här är året som 3D skrivare på allvar slår igenom och blir “var mans” egendom. Behåller Facebook greppet om de sociala närverken? Vi har frågat 5 av våra digitala stjärnor vad de ser i den digitala spåkulan inför 2014.

 

Rörlig webb kommer tillbaka.

RobertKommer du ihåg de gamla Flash-siterna? Den typen av rörlig media kommer tillbaka under 2014, fast denna gång i mobilvänlig fattning. Detta kommer ställa nya krav på utvecklarna som inte bara måste anamma den kreativa utmaningen men även måste bemästra tekniker såsom HTML5 och JavaScript.

Robert Lind – Teknisk ledstjärna på Pixelant

Ny TV spöar gammal TV

FredricOnline-marknadsförare Fredrik Lundgren spår två saker. Dels tror han att 2014 blir året då TV på allvar får svårt att konkurrera med online-tjänster som Netflix, Viaplay och liknande. Dels tror han att kraven som marknaden ställer på sina tekniska och kreativa partners på större funktionalitet och mätbarhet kommer öka.

Fredrik Lundgren – Onlinemarknadsförare, Resultify

Investera i smart och kompetent personal, inte teknik

LiselottVår eminenta VD Liselott Lading spår att 2014 blir året som tvingar fram ett skifte i investeringar från teknik till kompetenta medarbetare som ska hantera tekniken. Avinash på Google har länge sagt att 10% av investeringarna bör gå till tekniken i sig och 90% till smarta människor som använder den på rätt sätt. Kanske blir 2014 året då han får rätt?

Liselott Lading – VD och affärsutvecklare på Resultify

Syns du inte finns du inte

ehsan2014 blir mediabruset ännu tjockare. Det innebär att gemene man utsätts för fler budskap än någonsin. Det i sin tur betyder att vi som formar budskap, måste skärpa oss lite extra för att nå igenom med våra budskap, annars försvinner vi i bruset. 2014 blir alltså året som vi får se över vad vi kommunicerar och hur vi kommunicerar det, för inte kasta pengarna i sjön, vilket vi gör när vi hamnar i bruset.

Ehsan Noroozi – King of Content – Resultify

Mobil e-handel

adamAdam Feldt, expert på e-handel siar “Andelen mobiltrafik har växt lavinartat under 2013 men nu ser vi även att försäljningen tar fart i mobila kanaler. Dvs den där investeringen i mobilanpassning som man skjutit på i ett par år blir nu en faktor som påverkar försäljningen märkbart. Positivt för de som hängt med men tyvärr risk för stora tapp för de som inte agerar.”

Adam Feldt – E-handelsexpert, Resultify

Vad ser du på horizonten?

Vi väntar med spänning och stor förväntan på vad 2014 bringar i form av nya tjänster, produkter och innovationer. Först inför nästa nyår, vet vi vem som haft rätt och vem som haft rätt. Vad tror du blir 2014s höjdpunkt? Skriv din egen spådom i kommentarsfältet.

Be Sociable, Share!