När Kevin Kelly från Wired.com håller session i stora salen med titeln ”Inevitable Tech Forces That Will Shape Our Future” ringlar kön sig lång, för ärligt talat, vem vill inte se in i framtiden? Vi köar och slåss för vår plats så att du kan få det hela levererat i ett blogginlägg med kaffet i handen. Så håll i framtidshatten, för här kommer den första av 3 riktigt tunga trender för den närstående framtiden.

Artificiell intelligens

Alla pratar om AI (Artificial Intelligence), alla pratar om maskiner som lär sig och alla pratar om big data. De pratar om hur våra liv kommer att förändras med hjälp av våra mobiltelefoner kopplade till nätverk och big data. Ingen av oss har väl undvikit att Google AI i dagarna har spöat världens bästa spelare i GO, ett kinesiskt brädspel som många trodde var omöjligt för en maskin att lära sig.

DSC_4846

Så vad är det då som gjort denna utveckling möjlig? Här menar Kelly att det är en kombination av Neural Nets, förbättrade grafikproccesorer, samt big data. Man kan då göra biljontals beräkningar, många simultant med stöd och hjälp av big data. Boom, där är en trekant som verkar förändra världen.

DSC_4844

Laddar man upp sina foto i till exempel Google Photo ser man hur långt detta kommit. Google förstår helt enkelt dina bilder, inte perfekt men skrämmande väl. Och inte nog med det, Google använder sedan detta till att lära sig mer och mer. Vi matar vårt AI med kunskap likt en lärare med ett skolbarn, men på en otroligt mycket större skala.

DSC_4848

Kelly gör jämförelsen med när elektriciteten på allvar rullade ut. Allt skulle då ”be electrified” och det poppade snabbt upp elektriska maskiner av olika slag. Snabbt övergick innovationen från själva elektriciteten till vad man kunde göra med den. Alla produkter från tvättbrädor till musikinstrument kunde elektrifieras och bli något helt nytt. Precis så siar Kelly att det kommer bli med AI. Det är inte längre AI som står i centrum utan AI blir en service man kan addera till alla möjliga maskiner. Lite som det gått inflation i ordet smart:smarta hem, smartphones, smarta klockor etc kommer vi att få en uppsjö intelligenta produkter med tillsatt eller ”added” AI.

DSC_4853

Det blir till och med så att vi lägger till AI till hur vi startar företag. I princip allt kan göras intelligent.

DSC_4856

Men det här med jobben då? Kommer de elaka maskinerna ta alla våra jobb? Kommer vi alla bli arbetslösa och fattiga medan maskinerna festar på skumpa och lever livet? Inte enligt Kelly, AI kommer tvärtom skapa nya jobb. Jämför med jordbruket för 100 år sedan, då hade nog ingen trott att av 100 bönder skulle endast 1 finnas kvar om 100 år. Vad gör då alla de andra bönderna? Jo de är webbdesigners, analytiker, bloggare och annat som man inte hade en aning om vad det var för just 100 år sedan.

 

 

 

DSC_4860

Men vi i den kreativa industrin då? Fear not, just de kreativa jobben, där det inte enbart handlar om att producera så mycket man kan på given tid, är enligt Kelly de jobben som blir kvar och som blir extra viktiga. Så good news creatives, vi får festa med maskinerna 🙂

 

DSC_4863

 

Så vad betyder detta för marknadsföring, kommunikation och annonsering?

Formeln ”Take X and add AI” har redan påverkat vår bransch och möjligheterna är oändliga. Vi har redan Marketing Automation, personifiering, AB-test och andra tekniker som är en del av vardagen här på Resultify. I framtiden tror jag även att vi kommer få se smarta webbsidor som till stor del kommer att optimera sig själva. Självlärande AB-test och andra spännande tekniker vi säkert inte ens kan tänka oss idag. Bring it on Future!

Kevin Kelly är Senior Maverick på Wired och har tidigare skrivit flera böcker om teknologi och cybernetik. Han var en av grundarna till Wired och har skrivit artiklar för bland annat The New York Times, The Economist och Time. Senare i år kommer han att publicera sin nästa bok, The Inevitable, som handlar om teknologins utveckling för de kommande 30 åren.

Be Sociable, Share!